Pedagogiska leksaker – för och emot

Alla föräldrar vill att deras barn skall vara så trygga och lyckliga som möjligt. Det är varje mors och fars dröm att barnet skall utvecklas till en glad, frisk och framgångsrik individ med många intressen, goda relationer och så småningom en stimulerande och lönande karriär. Därför är det vanligt att föräldrar redan från tidig ålder väljer att ge sina barn pedagogiska leksaker i hopp om att det skall göra barnet duktigare, intelligentare och mer utvecklat.

Men är det verkligen rätt tänkt? Blir ett barn som är omgivet med många pedagogiska leksaker duktigare, intelligentare och mer utvecklat eller är det andra faktorer som bidrar till detta? Kan det till och med vara skadligt att låta barnet befinna sig i ett ständigt inlärande, snarare än att få leka med ”opedagogiska” saker som dockor och bilar? Är det bäst att blanda?

Inlärning för de yngsta

Som nybliven förälder finns det massor att tänka på vad gäller barnets omvårdnad. Blöjor, talk och nappar inhandlas i en konstant ström och man behöver också saker som barnstolar, flaskor, filtar, kläder och leksaker. Om man inte ammar eller slutar amma behöver man en bra bröstpump som den tysta och effektiva Meddela Swing elektrisk bröstpump och, som om det inte räckte med allt detta, är det viktigt att ha tillgång till rådgivning, tips och recept på bra barnmat. Summan av kardemumman är att det krävs en hel del energi och slantar för att det hela skall gå ihop! Självfallet är de små liven värda allt, och mer därtill, men det blir ganska mycket i långa loppet. Att dessutom lägga en massa pengar på dyra, pedagogiska leksaker kan därför vara en stor extra börda och då är det viktigt att man spenderar dem på rätt saker.

Exempel på pedagogiska leksaker är klossar i olika former och färger som skall passas in i rätta utrymmen, musikinstrument för barn och pussel med bilder på djur och träd. Är man osäker på vad som passar bäst kan man konsultera en expert i

pedagogisk psykologi som är specialiserad på inlärningsprocesser och metoder. Det är också avgörande att man framför allt koncentrerar sig på att barnet skall få interagera med andra människor, både vuxna och barn. Studier har visat att det främsta man kan ge ett barn är

tid och sällskap snarare än dyrbara föremål, då det är detta som verkligen lär barnet vad som är viktigt i livet, som att ta hänsyn och att samarbeta.

Med andra ord är det bäst att blanda olika typer av leksaker men att framför allt stimulera barnens fantasi och kreativitet genom att umgås och leka mycket med dem. Det behöver inte kosta något alls för att ett barn skall få en kul stund som de samtidigt lär sig något från, och som småbarnsförälder bygger man på så sätt en härlig relation.